Auto

De aankoop

De bestemming is bekend, de voorpret kan beginnen en dan een essentiële vraag; hoe gaan we reizen door Afrika?

Met Openbaar Vervoer? Als je alle tijd van de wereld hebt en het leuk vindt om in volgepakte bussen met zwetende mensen en kippen rond te toeren is dit ongetwijfeld een interessante optie.

Een auto huren dan? Zeker handig als je een of een paar landen aandoet, maar voor een roadtrip niet echt een haalbare en betaalbare optie.

Dan blijft er weinig over om zelf een auto aan te schaffen. Door het wegennet in Afrika (van geasfalteerde wegen met potholes, gravelwegen, zandwegen en ribbelige wegen en alle varianten daarop) lag de keuze voor de hand om voor een 4WD auto te kiezen.

Ons uitgangspunt hierbij was dat de auto betrouwbaar moest zijn aangezien zowel Marleen als Joost liever van de omgeving genieten dan van de wonderlijke wereld onder een motorkap. Ook met een kind wil je het liefst zo comfortabel mogelijk reizen (dus goede vering is dan ook belangrijk).

We keken hierbij naar verschillende mogelijkheden, zoals de mogelijkheid om de auto te kopen in Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika zijn genoeg 4WD’s te kopen (het lijkt wel of iedereen hier een bakkie heeft), maar om geen torenhoge importbelasting in andere landen te betalen zou de auto dan weer in Zuid Afrika verkocht moeten worden. Tevens hadden we dan de voorbereidingen en het wennen aan de auto in Zuid Afrika moeten doen en had onze auto niet per se aan onze eigen wensen voldaan.

Dus toch maar de Nederlandse markt afstruinen. Dan rest de vraag natuurlijk nog naar welk merk en type je gaat uitkijken. Na research op diverse sites bleek al snel dat de meest gebruikte auto’s in deze categorie in Afrika Toyota Landcruisers en de Landrover zijn. We kwamen er al snel achter dat je voor een Landrover een echte hobbyist moet zijn en ervan houden onder de auto te liggen. Wij prefereren vooral in de auto te zitten en dus richtten we ons vizier op de Landcruiser. Deze worden ook niet voor niets door talloze NGO’s, brandweer en de UN gebruikt.

Na een rondgang langs een aantal Landcruiser dealers vallen een aantal modellen eigenlijk al snel af. We willen een auto zonder al te veel technische snufjes (daar snappen ze bij de meeste Afrikaanse garages toch geen snars van), die groot genoeg is om achterin te slapen (we willen geen daktent met een onhandige ladder voor Felice) en als het even kan ook wegenbelastingvrij. De beste modellen van de Landcruisers werden in de jaren tachtig van vorige eeuw gemaakt en we komen dan uit bij een HJ60 of de BJ75 serie (de HJ75 serie met een 6 cilinder ligt eigenlijk ver boven ons budget).

Het voordeel van de BJ75 serie is dat deze wat hoger is dan de HJ60. OP de motor na verschillen ze verder niet zo veel in prestaties. Omdat we ook willen kunnen zitten/leven in de landcruiser kiezen we voor het hogere BJ75 model.

Na vele uren op Marktplaats te hebben gespendeerd en ook nog wat auto’s te hebben bekeken komen we uit bij een dealer in Weesp die in heel Europa auto opkoopt en restaureert (indien nodig) en kan aanpassen naar de wensen van de koper. Eindelijk (het is dan november) lijkt het kwartje te vallen (de tijd begint ook enigszins te dringen, aangezien we in mei willen vertrekken).

Dit voelt goed en we geven hem de opdracht naar een Landcruiser BJ75 uit te kijken, terwijl onze zoekopdracht elders verder gaat. Vlak voor kerst 2012 krijgen we een telefoontje dat hij een mooi exemplaar in Frankrijk heeft gevonden, waar weinig meer aan hoeft te worden gedaan.

Een week later maken we een proefrit in het blauwe monster. Pino loopt als een trein en we hebben een deal. Thuis fantaseren we over een naam, zodat Felice zich ook een beetje kan inleven dat we een half jaar lang een mobiel huisje hebben. Na deze vraag op Facebook te hebben gepost, komt Pino als winnaar uit de bus rollen.

We maken plannen voor de inrichting achterin en extra’s die we willen hebben. De lier uit het jaar nul wordt eraf gesloopt en een bullbar wordt bevestigd net als een imperiaal. Achterin wordt de bekisting aangebracht waarbij we overdags makkelijk bij onze spullen kunnen en ’s nachts in een handomdraai heerlijk kunnen slapen. Op het dak wordt  een zonnepaneel gemonteerd zodat we de aangeschafte koelkast overdags van een apart stroomcircuit kunnen voorzien. De auto wordt gekeurd en bij de RDW aangemeld. Na alle aanpassingen is de auto in maart klaar om te gaan testen. We hebben dan nog een maand voordat hij op het schip gaat richting Kaapstad. Niet heel veel voorbereiding, maar gelukkig kunnen we de auto nog goed inrijden in het geciviliseerde Zuid-Afrika.

We doen in Nederland  een sleutelcursus en een 4WD cursus (hyperlink), zodat we in ieder geval wat basisprincipes onder de knie krijgen. 2013-03-31 18.13.00Verder maken we nog wat aanpassingen aan Pino (onder andere wat handige opbergnetjes, blik waarin we voorin fles kunnen zetten tijdens het rijden, gordijnen voor achterin en extra lichten binnenin). Overige dingen passen we wel aan als we in Zuid Afrika zijn. Na een weekend proefkamperen met -8 graden weten we ook dat onze slaapzakken Afrikaproof zijn. Voor nu is Pino klaar om aan zijn overtocht te beginnen….

Het interieur

Voorin:

P1120671 (480x640)We hebben een paar aanpassingen gedaan voorin. Doordat we een 24 volts (2-accu’s in plaats van 1) systeem hebben,  levert dat problemen op om allerlei apparatuur (radio, gps enzo) in te pluggen. Vandaar dat we via een omvormer – naast de 24 plugin die er al in zat – twee extra 12 Volt plugins hebben laten installeren.

Op de plek waar de lierbediening zat, is nu een hamertje geplaatst en aan de andere kant hebben we een drankhouder geplaatst.

De radio doet vooral ook dienst als input voor onze ipod. De elektriciteit wordt afgetapt van de accu achterin die door het zonnepaneel op het dak (zie exterieur) wordt opgeladen.

We hebben een dakconsole laten inbouwen waar we allerlei handige spullen kwijtkunnen als kaarten, camera, zonnebrand, EHBO daypack, smeerdoeken. Handig voor als we aan het rijden zijn.

P1120667 (640x480)Bij de passagiersstoel hebben we een brandblusser met spanbanden bevestigt.

Verder gebruiken we voorin een zonnescherm dat ’s nachts ook als gordijn dienst doet.

 

Achterin:

DSC00812 (640x425)DSC00817 (640x425)DSC00830 (640x425)We hebben een opbergsysteem in de vorm van een U laten bouwen met vlak achter de stoelen in het midden een koelkast. Deze koelkast krijgt zijn stroom overdags via een accu die wordt opgeladen via een 100 watt zonnepaneel op het dak. Aan de linkerkant hebben wij bergruimte voor al het keukengerei (waaronder braairooster), kleding van Joost en Marleen en een doos met alle boeken en kaarten en wat speelgoed voor Felice. Daarnaast gebruiken we de ruimte links naast de koelkast voor een gereedschapskist, reserveonderdelen en diverse andere auto benodigdheden. De ruimtes kunnen we makkelijk openen en sluiten middels een houten deksel die bovenop de kisten ligt.

DSC00818 (640x425)De opbergruimte rechts gebruiken we voor de kleding van Felice, kleding voor koude omstandigheden, gasfles en twee pits gasstel, drie slaapzakken, kist met al onze medicijnen en kist met papieren en elektrische (oplaad)apparatuur. Tevens gebruiken we de ruimte rechts van de koelkast voor diverse auto oliën, accuoplader, 12 volt accu, compressor en sleeplint. Deze ruimtes worden met een dubbel deksel afgesloten. Dit extra deksel gebruiken we ’s nachts om in het midden te leggen zodat we van de achterruimte een groot bed kunnen maken.

Achter de passagiersstoel bergen we verder een uitklaptafeltje op en achter de stoelleuningen hebben we heuptasjes gehangen waar we ’s nachts zaklamp, sleutel ed kwijt kunnen.

DSC00827 (640x425)Tegen het plafond aan hangt een vangnet die we op campings gebruiken voor hoezen van de slaapzakken, pyjama’s en slaapshirts. Ook zijn er zes haken bevestigd waar we een muggennet aan kunnen ophangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *