Papierwerk

Carnet de Passage. Voor het rondreizen in Afrika is voor de meeste landen een Carnet de Passage vereist. Dit is een reisdocument voor je auto. Het zorgt ervoor dat je jouw auto tijdelijk kunt in- en uitvoeren zonder dat je hiervoor extra kosten hoeft te betalen. Je kunt dit Carnet alleen verkrijgen via de Duitse organisatie ADAC (zie http://www.adac.de/reise_freizeit/ratgeber_reisen/fahrzeug_reisen/carnet_de_passage/carnet_de_passages_en.aspx). Je betaalt voor het Carnet, als je lid van de ANWB bent, 195 euro. Tevens betaal je een borgsom; dit kan op hun rekening worden gestort of via een Duitse bankgarantie. Deze krijg je terug als je het ingevulde Carnet weer terugstuurt aan de ADAC. De borg die wij hebben betaald was 5000 euro. Het Carnet is 1 jaar geldig en moet daarna verlengd worden. Zorg dat je bij elke grensovergang een stempel krijgt voor invoer en uitvoer. Het belangrijkste is overigens dat je weer een stempel van Locatie krijgt als de auto weer terug is in Nederland. Daarmee kun je aantonen dat de auto niet is ingevoerd in het buitenland. Je kunt dan best een keer een stempel missen; sommige douanebeambten hebben geen flauw benul wat een Carnet is en willen bijvoorbeeld geen stempel zetten. Het is overigens best handig voor vragen onderweg een contactpersoon aan te houden waarmee je kunt mailen. Wij zijn onderweg zeer goed geholpen door Melitta Lambrecht.

Verzekeringen. Je kunt je tegenwoordig voor bijna alles verzekeren, maar als je niet je hele budget wilt spenderen aan verzekeringen is het handig om hierin keuzes te maken. Dit zijn verzekeringen die wij hebben afgesloten.

Reisverzekering;

Voor ons was het niet mogelijk om op onze doorlopende verzekering van de ING weg te gaan omdat deze maar 90 dagen achter elkaar vergoedt. Als je langer wilt reizen moet je vaak een aparte verzekering afsluiten (een zogeheten lang-op-reis-verzekering) die best wel prijzig is, bijvoorbeeld via Elvia of de Goudse. Wij hebben uiteindelijk een verzekering afgesloten bij de ABN. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat je een doorlopende reisverzekering hebt. Dat was nog even gedoe omdat wij niet bij de ABN bankieren en het bedrag van de lang op reis verzekering van een ABN rekening moet worden afgeschreven. Goede vrienden die wel bij de ABN bankieren boden uiteindelijk uitkomst. Gek genoeg hoef je voor doorlopende reisverzekering geen ABN rekening te hebben om dit bedrag af te laten schrijven. Wij kozen er voor geen extra gezondheidsverzekering af te sluiten omdat we een goede aanvullende zorgverzekering hebben die we laten doorlopen.

Zorgverzekering (aanvullend). Als je bent ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie ben je verplicht om voor een basisverzekering te betalen. Je kunt maar een keer per jaar je verzekering wijzigen en niet tussentijds. In ons geval moesten we dus ook onze aanvullende verzekering aanhouden die we al hadden afgesloten voor 2013. Het voordeel hiervan is wel dat je daarmee meteen bent verzekerd voor spoedeisende zorg en repatriëring in het buitenland (en hoef je dit niet apart door een reisverzekeraar te laten dekken). Wij hebben aan onze verzekeraar VGZ ook nog een Engelse verklaring gevraagd dat we verzekerd zijn in het geval een buitenlands ziekenhuis of kliniek hiervan een bewijs wil zien.

Autoverzekering (RDW).

Voor de Nederlandse wet ben je verplicht als je een Nederlands kenteken hebt om wegenbelasting te betalen, je auto te verzekeren en een jaarlijkse APK keuring te doen.

Onze Landcruiser komt uit 1986 en we hoeven hiervoor dus geen wegenbelasting te betalen. Wel moet je om onbegrijpelijke redenen (wij wisten dit niet) je auto door een Nederlandse verzekeraar laten verzekeren, ook als je auto niet op de Nederlandse weg rijdt. Het probleem is dat Nederlandse verzekeraars geen auto in verzekering nemen die in Afrika rondrijdt. Er is er een, maar die is heel erg prijzig, Elvia. Wij hebben daarom ook besloten om in elk land ter plaatse een verzekering voor de  auto af te sluiten. Aangezien de RDW zelf diverse adviezen geeft wat je in dit geval kunt doen en deze elkaar tegenspreken kun je het beste je auto schorsen voor een jaar, waardoor de verzekeringsplicht in Nederland vervalt. Je kunt je auto online schorsen en je betaalt eenmalig 69 euro.

De APK hebben wij vlak voor vertrek laten uitvoeren dus die is nog geldig als we terugkomen. Als dit niet zo is, moet je iemand machtigen om deze voor je te verlengen of dit meteen bij terugkomst doen. Een geschorste auto hoeft niet gekeurd te worden; doe dit dan ook meteen bij terugkomst weer.

De meeste landen vereisen dat je paspoort nog minimaal een half jaar geldig is bij binnenkomst, dus let hier goed  op. Als je door heel Afrika gaat reizen is het wellicht verstandig om een zakenpaspoort te nemen omdat daar meer pagina’s voor stempels in zitten.

Veel Afrikaanse landen vereisen een visa. Je kunt dit van tevoren regelen via de consulaten of ambassades van desbetreffende landen in Nederland of België, maar vaak kun je het ook aan de grens regelen of in een buurland. Je bent dan iig een stuk flexibeler en hoeft niet je hele reis te gaan plannen. Wij hebben alleen voor Mozambique een visum aangeschaft in Zuid-Afrika (het consulaat in Kaapstad). Dit is binnen een dag geregeld; op dag 1 doe je de aanvraag en op dag 2 kun je je paspoort met visum ophalen.

De prijzen per visum per persoon die wij hebben betaald:

Zuid Afrika; niet benodigd

Mozambique: 1800 Rand (= ongeveer 150 euro ,met geldende wisselkoers in juni 2013)

Malawi: niet benodigd

Tanzania; pending

Rwanda: pending

Uganda: pending

Kenia: pending

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *