Transport

Omdat we de auto in Nederland hebben aangeschaft zullen we deze moeten verschepen naar onze eerste bestemming; Kaapstad in Zuid Afrika.

Over het algemeen kun je je auto op twee manieren vervoeren:

1)      Via RoRo (roll on roll off). Hierbij rijd je de auto zelf op het schip en komt deze een aantal weken later op de plaats van bestemming aan. Dit is de goedkoopste optie van de twee. Het risico is dat er van alles aan je auto wordt gestript door bemanning of ander gespuis (deze schepen maken vaak tussenstops in andere havens onderweg). Het issue is namelijk dat je je auto open moet laten, zodat deze verplaatst kan worden door personeel. Hier wordt dan ook altijd aangeraden geen (waardevolle) spullen in de auto achter te laten. Voor ons is dit geen optie omdat we niet al onze spullen voor in de auto in het vliegtuig mee kunnen en willen nemen. Daarnaast is het zo dat geen een rederij vanuit Nederland Kaapstad aandoet als roro bestemming. Durban of Port Elisabeth zijn overigens wel opties voor RoRo.

2)      Via een container. Je kunt kiezen uit een container van 20 voet (ca 7 meter) of 40 voet (ca 14 meter). Het voordeel is dat je auto tijdens de rit beschermd is. De container wordt verzegeld en wordt pas in de haven van bestemming vrijgegeven als daarvoor toestemming is gegeven door de opdrachtgever. Deze optie is wel duurder dan roro.

Na een vijftal offertes te hebben aangevraagd voor zowel roro als containervervoer, besloten we in zee te gaan met Transpack uit Den Haag en de auto te vervoeren in een 20 voet container (let op dat deze een maximale hoogte hebben van 2.28 meter; je kunt eventueel je banden laten leeglopen als imperiaal met bijvoorbeeld daktent hierboven uitkomt). Zij boden een scherpe prijs en waren zeer accuraat met reageren op onze vragen.

Er ging sowieso weer een wondere wereld voor ons open, want niet alleen heb je een Nederlandse agent nodig of beter gezegd expediteur (je doet eigenlijk altijd zaken via expediteur en niet via een rederij omdat deze laatste alleen de vracht voor haar rekening neemt, maar geen zaken op de wal), maar ook één op de plaats van bestemming die ervoor zorgt dat de auto door de douane gaat en hem ter plekke kan opslaan.

Via Transpack kregen we de naam van Freightman en via via vroegen we ook nog wat andere offertes op. We kozen uiteindelijk voor Freightman.

Al met al betaalden wij zo’n 1600 euro voor de Nederlandse agent (dit is dan inclusief de zeevracht) en 900 euro voor de lokale agent in Kaapstad.

Als dit is geregeld moet je een aantal formulieren invullen, zoals een goederenlijst (wat zit er globaal in je auto), een verzekeringsformulier (dit is optioneel; wij hebben de vaart bijvoorbeeld niet laten verzekeren wat toch weer zo’n 200 euro kost) en een opdrachtformulier.

De agent maakt uiteindelijk een Bill of Lading op. Zorg dat je deze goed controleert, of dat je dit door de lokale agent ter plekke laat doen, want deze is benodigd voor een vlotte afhandeling in de haven van aankomst.

Als het om een tijdelijke import gaat van je auto, dan moet je er ook voor zorgen dat het Carnet de Passage ongeveer een paar dagen voor aankomstdatum bij je lokale agent aanwezig is. Wij hadden onze reis zo gepland dat we een week van tevoren aankwamen in Kaapstad en deze persoonlijk konden overhandigen. Het voordeel is dan ook dat je meteen weet met wie je zaken doet en weet waar het kantoor zit.

Tips:

Check bij de offertes dat er geen verborgen kosten in zitten en vraag altijd de diverse onderdelen (handling, clearance, opslagkosten ed) uit te splitsen, zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Vraag meerdere offertes op en vraag ook om korting als je weet dat het ergens anders goedkoper kan.

Je hoeft niet het hele bedrag in een keer te betalen.

Diverse expediteurs in Nederland:

Cleve en Zonen

Onlineshipping.nl

Transpack

World Freight Relocations

Marlog

Agenten in Kaapstad:

Freightman Denzil

Wolfgang Vogel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *